food pyramid pie chart

Dieta matki karmiącej

food pyramid pie chart

Kiedy kobieta zostaje matką, zmienia się wszystko dookoła. Czasem aby maluszek spał spokojnie- musi zmienić się też jej dieta.
Są zwolennicy jedzenia wszystkiego i to nie jest zła metoda, bo jeśli maleństwu nie dzieję się nic- to dlaczego by nie.
Moim zdaniem dieta w okresie laktacji powinna być przede wszystkim lekko strawna. 
Napiszę wam o tym czego ja się trzymałam. O produktach zalecanych a także o tych, na które powinnyście uważać przez pierwsze 3 miesiące karmienia piersią.

Pieczywo zalecane:
*pieczywo białe,
*chałki, sucharki
*pieczywo chrupkie
*graham
*pieczywo razowe

Kasza:
*wszystkie rodzaje kasz
*ryż
*płatki
*makaron

Mąka:
*pszenna
*razowa
*kukurydziana

Nabiał:
*mleko 2%
*kefir, jogurt, maślanka
*sery białe, półtłuste, żółte
*śmietana 12%

przeciwwskazany:
* mleko 3,2%
* jogurty smakowe
*sery pleśniowe
*śmietana powyżej 18%

Mięso, ryby, wędliny:
*wszystkie chude mięsa
*ryby- najlepiej morskie (2 x w tyg)
* przede wszystkim świeże! a najlepiej żeby były ze sprawdzonego źródła

przeciwwskazane:
*tłuste mięso
*kiełbasy i konserwy
*mięso surowe
* ryby wędzone

Tłuszcze:
*masło
*oleje: sojowy, rzepakowy
*oliwa z oliwek

przeciwwskazane:
*smalec itp.

Warzywa:
*marchew
*buraki
*cukinia, dynia
*szpinak
*koperek, zielona pietruszka
*pomidor
*brokuł
*kapusta pekińska

Warzywa na które powinnyśmy uważać:
*wzdymające czyli: kapusta, brukselka, kalafior
bób, fasolka, groszek, cebula itd
*czosnek (często występuje na niego alergia)

Owoce:
*jabłka
*banany
*arbuz, melon

Owoce na które trzeba uważać:
*owoce cytrusowe (pomarańcze, mandarynki…)
*owoce pestkowe (czereśnie, wiśnie, śliwki)
*truskawki (mocno uczulają)

Słodycze:
* cukier, w ograniczonych ilościach
*dżem, miód, ciasto drożdżowe, biszkopty

a uważamy na:
*czekoladę
*owoce kandyzowane

inne produkty przy których trzeba być ostrożnym:
* orzechy, słodziki, ostre przyprawy, fast-foody, napoje gazowane, kawa, mocna herbata

Produkty kategorycznie zakazane:
*alkohol!
*papierosy

Ważne :)
To, że coś jest przeciwwskazane, nie znaczy że jest zakazane… maluszka należy zawsze bacznie obserwować.  Jeśli podejrzewasz, że jakiś produkt w twojej diecie szkodzi dziecku, dopiero wtedy wyeliminuj go i obserwuj, czy niepokojące objawy (wysypka, wzdęcia, luźne stolce) zanikają.
Dieta musi być urozmaicona i zdrowa przede wszystkim.  Zwracaj uwagę na jakość produktów a także na ich świeżość.  Jadaj 5 posiłków dziennie.
Ważne jest też picie wody ( w okresie karmienia- 2l). Nie oznacza to że trzeba wlewać w siebie hektolitry wody naraz.  Uzupełniaj płyny często ale w małych ilościach- wtedy najlepiej nawadnia się organizm.
Jeżeli chcesz wrócić do swojej wagi sprzed ciąży, ogranicz też słodycze.
Mam nadzieję, że komuś przyda się ten post. Ja po porodzie byłam tak zdezorientowana co mogę a czego nie, że głowę miałam ogromną! A że niunia miała wszelkie dolegliwości związane z przyswajaniem pokarmu- musiałam uważać na to co jem.  Na szczęście- było warto!

Pozdrawiam :)